Saturday, 27 March 2010

JOM Belajar Bahasa Kemboja.

OK,jom kita belajar bahasa kejap eh.Hilangkan stress anda buat beberapa minit.Sudah agak lama berada di Mesir dan saya terpaksa akui bahawa bahasa Kemboja saya makin teruk.Maafkan kak ngah mak dan yah.Balik nanti kak ngah praktis balik.hikhik.Tiap kali call rumah pun saya tak cakap bahasa Kemboja.Lebih selesa untuk bercakap dalam bahasa Melayu.Semasa balik Malaysia tahun lepas saya rasa agak sedih dengan diri sendiri sebabnya lidah rasa macam dah makin keras pulak.haishh.Saya faham je orang2 tua cakap apa tapi tak nak join sekali sebabnya nanti saya akan diketawakan.Lenggokan bahasa saya tidak sehebat bahasa mereka.Pastilah begitu.Saya lahir dan membesar di sini :D


Baiklah.Kita mulakan dengan yang mudah ye *gaya macam cikgu yang tak boleh blah haha*.Saya bagi satu ayat terus lah eh?Nanti kita translate kan.Jangan risau,ayat yang senang2 je


1.ccemoh len Fatimah = nama saya Fatimah *tukar la jadi nama anda
ccemoh:nama
len:saya

2.len cong si bbai mon = saya nak makan nasi ayam
len:saya
cong:nak
si:makan
bbai:nasi
mon:ayam

3.len oddeng = saya tak tahu

len:saya
oddeng:tak tahu

4.ngaing tte seeikey nuh = awak buat apa tu?

ngaing:awak
tte:buat
seeikey:apa
nuh:tu

OK,untuk huruf yang saya buat DOUBLE cth:tte SILA baca dengan bersabdu :D


Sekarang kata ganti nama untuk lelaki dan perempuan iaitu DIA

Untuk lelaki kita guna ANIH
*Contoh ayat:eiyy anih,aing wai alau aih = dia ni,aku pukul baru tahu (lebih kurang la kot,hehe)

Untuk perempuan kita guna MINIH
*Contoh ayat:saat nah minih = cantik nya dia ni


Sudah pasti lidah anda akan terbelit-belit, tak pun keras je rasa nak baca perkataan2 di atas.Maaf saya gelak sebabnya seperti dapat membayangkan.Tapi takpe.USAHA TANGGA KEJAYAAN.NAK SERIBU DAYA,TAK NAK SERIBU DALIH :D

Mungkin ada orang kemboja yang terbaca post ini.Kalau salah tolong betulkan ye.hehe.Selamat belajar dan good luck exam ;)

9 Kata-kata hikmah:

chenurulhusna said...

knp nasi ayam bukan nasi kerabu;P

syifa hanifuddin said...

mari belaja bahasa jawa....

kabare: apa kabar
waras: baik....

sekian....=D

Castello said...

sy ada kwn org kemboja...
dia kata nama bahasa dia apa ntah(xingt) dan satu lg 'khemr'....
so, ni bahasa yg mana??

GadisBerbajuBiru said...

kak husna:
hehe,sebabnya tak tahu nasik kerabu apa dia.hoho

syifa:
ok,baik...saya akan ingat.hehe,trm ksh

castello:
ermm..khmer tu kemboja la rasanya. (lupa lak) :D nty nk tnye mak balik.hikhik

putraminang said...

Nak tye perkataan "len" yang bererti saya tu sama tak dgn "kyum" ? sebab masa sy ke sana diorang ajar perkataaan "kyum" ... Tq

Nur Raihan said...

erm..xpastilah tu sbbnya bhs kemboja yg saya belajar ni..bhs khmer..
yang awak belajar tu mngkin bahasa kemboja champa :)

Anonymous said...

salam..

just nak tanya, apa maksud ayat ni yea??hope boley traslatekan..

"muay pan tan hik sai..khmer len san duk pohsa"..

tq, really appreciate if boley tlg..;))

org islam .. ^_^ said...

nk jawab yg putraminang ...
knyom tu sbnrnya bhs kemboja baku, iaitu kemboja asli .. dan satu ag bhs kemboja yg digunakan oleh penganut agama Buddha .. len ni bhs kemboja kmpung gitu la .. ^_^

castello: khmer tu lpas ditranslatekan, lau yg asal khmae(dibca 'ae' dgn bnyi spt 'ay' @ 'ai' ) ...

Anonymous said...

suami sy kemboja....hehehh tgh2 nk cr bljr ckp sendiri.....