Thursday, 29 April 2010

Impaksi Molar ke 3

ALHAMDULILLAH,bersyukur dan gembira sangat sebab dah cabut gigi molar ke 3.Gigi yang telah membuat saya sengsara dan menangis2 :D.Sayangi gigi anda,jangan dah rosak baru menyesal.Saya terima 3 jahitan dan insyaALLAH hari rabu ni pergi buka balik benang.Cuak habis bila doktor cakap,we have to do minor surgery for your tooth.Menggigil seluruh badan.Jangan main,4 jarum suntikan bius kot.Tapi kan,tak sakit pun.Beberapa minit je dah tercabut..tak sempat pun Moh nak rakam.Nasib baik tak menangis.Yang tak selesanya sebab gigi tu berada di bahagian paling belakang jadinya mulut kita macam ditarik2 lah sikit.Hari ni saya nak bercakap pasal gigi molar ke tiga pulak ye.Semoga anda semua faham dan dapat manfaat.Tak faham tanya je,kalau saya tak boleh jawap saya tanya senior2 saya.hehe.Oh,lupa nak cakap...bayaran untuk rawatan gigi saya tadi adalah sebanyak 600Le.Mahalnya :(,melayang duit tapi tak pelah..puas hati dan insyaALLAH lepas ni dah tak sakit2 lagi.Kalau tak nak duit melayang jaga gigi elok2 (^_~)



Definisi

Gigi molar tiga (gigi bongsu) adalah gigi yang terakhir tumbuh dan terletak di bagian paling belakang dari rahang. Biasanya gigi ini tumbuh pada akhir masa remaja atau pada awal usia 20-an. Pada usia inilah yang dianggap sebagai “age of wisdom” (usia di mana seseorang mulai bijaksana), sehingga gigi bongsu dalam bahasa Inggeris disebut “wisdom teeth”. Normalnya setiap orang memiliki empat gigi molar tiga, masing-masing satu pada setiap sisi rahang. Tapi ada juga orang yang tidak memiliki gigi bongsu dan ini bukan lah sesuatu yang pelik atau pun tak normal.

Pada kebanyakan kes, rahang seringkali tidak cukup besar untuk menampung gigi-gigi ini sehingga tidak dapat tumbuh sepenuhnya atau tetap berada di bawah gusi atau di dalam tulang. Keadaan inilah yang disebut impaksi. Impaksi adalah suatu keadaan di mana gigi mengalami hambatan dalam arah erupsinya / tumbuhnya, sehingga tidak dapat mencapai posisi yang seharusnya.

Gambar 1 : Impaksi gigi molar

Impaksi gigi molar tiga dapat timbul dalam berbagai posisi, benar-benar terperangkap dan berada dalam gusi atau tulang, sehingga tidak nampak apabila dilihat dalam mulut. Atau berkemungkinan juga sudah menembus gusi tapi hanya tumbuh separuh jalan. Arahnya boleh jadi horizontal, mengiring dengan mahkota ke arah gigi molar dua atau sebaliknya, atau malah menghadap ke arah dalam atau ke luar rahang.

Gambar 2 : Berbagai posisi impaksi gigi molar tiga

Penyebab

Impaksi disebabkan tidak tersedianya cukup ruangan pada rahang, sehingga gigi molar tiga tidak memiliki tempat untuk tumbuh dengan normal.

Gejala

Anda mungkin tidak merasakan keluhan apapun sampai benar-benar terjadi kerosakan.Biasanya keluhan yang dirasakan adalah:
  • Rasa sakit atau rasa kaku pada rahang di area gigi molar tiga yang impaksi.
  • Pembengkakan pada gusi di atas gigi molar tiga yang impaksi
  • Sakit kepala, sakit pada telinga atau leher.
  • Bau mulut akibat adanya infeksi

Pemeriksaan

Pemeriksaan yang biasanya dilakukan adalah pemeriksaan radiografik panoramik untuk melihat posisi gigi molar.

Rawatan

Perawatan yang dilakukan pada impaksi gigi molar tiga adalah pengangkatan (cabut) gigi molar tiga tersebut. Gigi molar yang impaksi atau tumbuh mengiring tidak berfungsi dengan baik dalam pengunyahan dan menyebabkan berbagai gangguan oleh sebab itulah gigi tersebut lebih baik dicabut daripada terus berada di dalam mulut.

Semakin cepat gigi molar tiga dicabut, impaksi akan semakin baik daripada harus menunggu sehingga timbulnya komplikasi dan rasa sakit yang lebih kuat. Apabila anda menunggu sehingga timbul rasa sakit,risiko terjadinya komplikasi pada waktu gigi ingin dicabut tentunya akan lebih tinggi, bahkan proses penyembuhan mungkin akan lebih lama. Semakin muda usia pesakit, proses pengangkatan akan lebih mudah dan proses penyembuhannya lebih cepat.

KENAPA GIGI MOLAR TIGA ANDA HARUS DICABUT?

Gigi molar tiga yang impaksi pasti menimbulkan masalah di kemudian hari. Masalah yang umumnya timbul adalah:
  1. Karies gigi. Gigi molar tiga yang tumbuh ke arah gigi molar dua (dengan posisi mahkota yang mengiring dan bersandar pada mahkota gigi molar dua), menyebabkan sisa makanan dan plak mudah berkumpul di tempat tersebut. Akibatnya gigi-gigi tersebut akan lebih mudah terkena karies kerana sulitnya pembersihan pada kawasan tersebut.

  2. Infeksi gusi. Pada gigi molar tiga yang hanya tumbuh sebahagian di atas gusi, akan menyebabkan makanan senang masuk ke celah gusi dan berkumpulnya bakteria di tempat tersebut. Ini akan menyebabkan terjadinya infeksi pada gusi, sehingga terjadi pembengkakan gusi pada kawasan tersebut, rasa sakit, dan bau mulut. Bahkan pada infeksi yang cukup berat dapat menyebabkan kesakitan untuk membuka mulut.

    Gambar 3 : Impaksi molar tiga menyebabkan infeksi gusi diatasnya

  1. Rasa sakit dan kerosakan pada gigi molar dua kerana tertekan gigi molar tiga.

Gambar 4 : Gigi molar tiga mendesak gigi molar dua

Saat gigi molar tiga bergerak untuk tumbuh, gigi-gigi lain akan terdorong oleh gerakan gigi molar tiga tersebut.

  1. Pada beberapa kes, gigi molar tiga yang dibiarkan dalam keadaan impaksi dapat menyebabkan terbentuknya kista dan menyebabkan kerosakan yang lebih luas pada rahang dan gigi lain.

Gambar 5 : Impaksi gigi molar tiga menyebabkan terbentuknya kista

Untuk pastikan gigi molar tiga anda akan tumbuh atau pun tidak,pergilah ke klinik gigi untuk buat pemeriksaan.Please lah,pergi klinik gigi ye..OK?

LOVE YOUR TEETH,LOVE YOURSELF! :)


6 Kata-kata hikmah:

mir.i.am said...

kak mir baru je kena cabut haritu!! ya Allah sakit tu hanya Allah je tau~~ huhuhuuu.. i highly suggest sape yg nk cabut gigi wisdom or impacted tooth tu, buat under GA (general anesthesia) ok~ local anesthetic tiada tandingan dgn after-pain nye!!!!

nice post ;)

GadisBerbajuBiru said...

kak mir,kak iba ade ckp..kak mir punya fuyooo..gigi third molar ada di antara gigi molar pertama dan kedua..takutnyaaaa..tp alhmdulillah lah dah cabut,xsakit dah :D :D

tq kak mir ;)

kruN.ch said...

ni kwn timah T.T cane eh rase da ade infection da ni sbb gusi da bengkak pehtu xleh bukak mulut da waaa doktor hahaha~ xdpt nk gi klinik sbb susah nk berbicara lam korea T.T cmne??

Tarian Pena ~GadisBerbajuBiru~ said...

oh awak,kita tau kita tau :P

knp xpergi je klinik?suruh senior temankan..dah sampai tak leh bukak mulut tu..kalau pergi klinik dapat lah ubat..kan?tak pun ikut yang tradisional punya cara..berkumur dengan air garam bnyk2..insyaALLAH hilang ;)

get well soon dear

kruN.ch said...

air garam?? ooo ok. tapi bile tgk btol2 memang nampak die kuar senget .. mcm tekuar dari line gigi T.T hmm ok2 nnt cube air garam tuh..tengkiuu ^^ ps: timah yg suh bace entry ni.. byk membantu ^^

Tarian Pena ~GadisBerbajuBiru~ said...

jumpa doktor ye ;),xsakit pun cabut..