Wednesday, 12 May 2010

Marah ke dik oit??

Ada tak orang yang tak pernah marah?Dalam hatinya tak pernah timbul perasaan marah atau tak puas hati?Hmmm,mesti setiap daripada kita pernah mengalami bagaimana perasaan nak marah,betul tak?


Hari ini ada sesuatu terjadi.Saya cuba untuk berbaik sangka tapi kejadian tersebut membuat saya terfikir tentang sifat MARAH.Menjadi seseorang yang cepat marah atau garang bukan lah permintaan kita namun perasaan dan sikap tersebut sebenarnya boleh dikawal serta dididik dengan perlahan-lahan untuk menjadikan kita seorang yang lebih penyabar.


Saya bukan lah seorang pemotivasi dan pandai untuk memberi tips serta cara mengawal kemarahan tapi kalau ikut pengalaman sendiri,insyaALLAH boleh lah sikit2.Bagi saya sendiri,apabila perasaan marah 'menyerang',saya lebih suka berdiam diri walaupun muka saya yang merah dan buruk itu sudah cukup menunjukkan saya sedang menahan marah hoho.




Perasaan marah sebenarnya adalah syaitan dan syaitan pula datang nya dari api.Jadi,kalau nak marah sangat tu pergilah ambil wudhuk.Kalau sedang berdiri cubalah untuk duduk dan kalau duduk pun masih lagi membara cubalah untuk baring lepas tu ZZZZzzZZZZzzz haha :P.Pernah tak apabila marah2 kita lepaskan kemarahan terhadap benda-benda di sekeliling.Macam dalam tv lah konon nya.Baling pinggan,sepahkan meja,tutup pintu macam nak pecahkan pintu,menjerit-jerit macam orang tak sedar diri.Itu semua sangatlah tak baik.Bayangkan kalau orang tengok,orang cakap apa.Saya mengaku, zaman muda2 dulu pernah sekali dua berperangai begini,marah2 pada benda lain.Suatu hari ada seorang remaja cantik manis marah2 macam ni depan saya.Saat tu saya tengok dan sedar........'aduhai,buruknya perangai macam ni'.Buruk kan?kan?


Jadi,kita sama-sama belajar untuk bersabar.OK?:) Kalau suka marah nanti cepat tua sebabnya selalu buat muka berkerut-kerut (^_^).Jaga diri ye semua.Cik Siti exam praktikal minggu depan,doakan kejayaan saya ;)

2 Kata-kata hikmah:

chenurulhusna said...

gud lax adik ct:)

djambu puadovich said...

marah boleh dilepaskan dgn berbagai2 cara...