Monday, 26 July 2010

La Tahzan

Bermula semalam result untuk pelajar medik tahun 1 dan 2 sudah boleh diketahui melalui on9.Pelajar2 dentist pula result dah dikeluarkan hampir seminggu.Alhamdulillah,ada yang lulus semua,ada yang kena reseat dan ada yang kena repeat year.Bagi pelajar medik semestinya masih tiada istilah repeat year selepas exam kali pertama tapi bagi kami pelajar pergigian,sekiranya fail 3 papers kami tak akan dapat peluang kedua untuk reseat.Apa-apa pun keputusan nya,terima lah dengan hati yang redha.


Hari ini saya agak terkesan dengan seseorang.

'Camne result?dah cek ke?ok tak?

'Alhamdulillah,kena 4 papers'


Huh,malu sangat terhadap dia.Masih boleh tersenyum dan begitu tenang sekali serta tak lupa untuk mengucapkan alhamdulillah.Nampak sangat dia cukup bersedia untuk menerima apa jua takdir Allah.Kata-kata ustaz semalam terngiang-ngiang di telinga.Apabila gagal atau berjaya, perasaan kita sepatutnya sama.Kita tetap hamba Allah.Jangan terlalu gembira dan jangan terlalu sedih.Segala musibah yang menimpa kita adalah kerana tindakan kita sendiri.Pandang kembali pada diri kita.Mungkin ada salah silap kita di mana-mana.Sama ada dengan Allah?atau dengan ibu bapa kita?atau dengan kawan-kawan?


Sama ada kita berusaha atau tidak,yakin lah pada Allah.Yakin sepenuhnya pada Allah.Kebanyakan daripada kita berasa yakin apabila kita berusaha,belajar siang dan malam tapi goyah apabila kita rasa study tak banyak,banyak topik lagi tak cover,hafal asyik tak ingat2.Di sini menunjukkan kita sebenarnya tak yakin sepenuhnya pada Allah sebaliknya bergantung dengan kesungguhan kita,perbuatan kita.


Tempoh hari ada teman yang berborak-borak dengan saya dan bertanya kepada saya.


'Ada budak tu.. orang tengok dia couple,lepas tu tak jaga diri elok2 pun,study biasa2 je..tapi kenapa dia lepas exam?'


Kemudian saya teringat kata-kata seorang akak kepada saya berkenaan hal yang sama.Ustaz Salman pun ada sebut semalam.Itu adalah istidraj.Apabila seseorang itu lupa kepada Allah,Allah akan buka segala pintu-pintu dunia.Allah berikan pangkat,kejayaan,kemewahan supaya mereka terus kufur dan azab di akhirat pasti lebih besar untuk golongan ini.

Jadi bersyukur lah sekiranya kita bukan lah golongan di atas dan Allah menghantar ujian untuk kita.Mungkin Allah sedang memberi kita peluang untuk insaf serta mengurangkan azab di akhirat kelak atas kesalahan kita.

Ujian yang hebat adalah untuk orang yang hebat

Minggu lepas semasa saya sedang bersedih, terlalu banyak rasanya kata-kata semangat yang saya dapat.Saat ini pun saya bukan lah orang yang paling layak untuk memberi semangat kepada kawan-kawan yang lain tapi atas rasa 'saya faham perasaan itu',saya seperti terpanggil untuk mencoret sesuatu.Saya sering rasa susah,dan benarlah seperti apa yang saya sentiasa pegang.Susah banyak mana pun kita ingatlah, sentiasa ada orang yang lebih susah daripada kita.


Apabila kita bersusah hati atau sedih,bacalah Al-Quran.Terlalu banyak ayat-ayat yang dapat menenangkan kita.Kadang-kadang seperti satu kebetulan,kita akan bertemu dengan ayat yang sesuai dengan keadaan kita pada masa tersebut.Jangan bersedih,Allah bersama kita.


Hari ini aku belajar lagi sesuatu tentang kehidupan.Dan hari ini juga aku bertemu dengan ramai orang yang mencemburui mereka.Semoga terus diberi kekuatan (^_^).

3 Kata-kata hikmah:

ash_mza said...
This comment has been removed by the author.
ash_mza said...

setuju^^
ujian yang hebat adalah utk hamba2-Nya yg hebat=)


Surah Al-Ankabut ayat 2-3 :-

"Apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan hanya dengan mengatakan "kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?
Dan sungguh, kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta"

Nur Raihan said...

>>ash_mza

:)

syukran utk perkongsian.Jalan2 kat blog awak td.nice blog.Keep on it.Good luck.