Saturday, 11 September 2010

Haiwan

Hai,hensem x aku?Namaku Snowy ;)


Hello!Saya Miro :-)

Dia (Allah) menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya bumi itu tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Dia biakkan padanya pelbagai jenis binatang. Dan Kami menurunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat. [Luqman 31:10]


Mereka bukan lah binatang semata-mata

Mereka juga seperti kita.Makhluk Allah yang bernyawa

Ada mata,ada hidung,ada mulut,ada tangan,ada kaki,ada deria

Mereka juga ada habitat,mereka ada rumah

Mereka makan,mereka tidur,mereka main,mereka marah,mereka sedih,mereka sakit

Memang mereka tak ada akal macam kita,tapi segala2 nya yang lain hampir sama dengan kita

Mengapa perlu menzalimi mereka?

Kalau tak suka,jauhkan diri daripada mereka.Bukannya sepak terajang.Kalau takut abaikan mereka,jangan jaga.Jangan seksa mereka.

diriwayatkan oleh Abu Hurairah radhiallahu 'anh bahawa baginda bersabda:

Ketika seekor anjing berpusing mengelilingi sebuah perigi dan hampir mati kerana dahaga, seorang pelacur daripada suku Bani Israil melihatnya. Lalu dia menanggalkan kasutnya dan memberi anjing tersebut minum dengannya. Maka Allah mengampunkan dia kerana perbuatannya itu.


Dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:


Seorang wanita memasuki neraka disebabkan seekor kucing yang diikatnya. Dia tidak memberinya makan mahupun membebaskannya untuk makan serangga di tanah.


Sekarang saya jadi penjaga kepada beberapa ekor hamster dan kucing [Miro,Lulu,Thipsy,Hammy,Chipsy,Snowy dan Lily(esok lily dah nak kena ambil.huhu)].Jaga diorang mengajar saya banyak benda.Salah satunya,KESABARAN.Sabar apabila semua buat bising time nak tidur sebab gigit2 cage tu minta nak keluar.Sabar bila letak dalam bola,main-main tetiba berak pulak dalam tu.Kejap lagi nak kena mandikan si Lily,Lulu,Miro.Haih,latihan untuk menjaga anak sendiri di masa hadapan haha.

Saya agak terkilan dengan sikap sesetengah orang yang buat tak peduli dengan haiwan2.Ok,sila lah terasa dan sensitif dengan apa yang cuba saya sampaikan.Semoga ada manfaat yang diperoleh.

P/S:Snowy,maafkan kita :-(

4 Kata-kata hikmah:

djambu puadovich said...

*miaoooo*

Nur Raihan said...

eh doktor!
lama xnmpk..selamat hari raya dan selamat bekerja :)

Al - Mu'allim said...

kelebihan kucing berbanding manusia ialah ia tidak dihisab di akhirat nanti

Dr.Asyraf said...

thankz jaga anak sy..
semoga hidup saudari sentiasa diberkati dan berada dalam lindungan Allah SWT..semoga cepat bertemu jodoh..ameen..wassalam

Baba Lily
Luwoh