Tuesday, 26 October 2010

Insan baru

Alhamdulillah,semalam my sis,Kak Kiki sudah selamat melahirkan seorang bayi lelaki comel dan sihat yang diberi nama Mohammad Thoriq Ziyad Bin Abdul Kadir.Mabruk Kak Kiki dan Ustaz Kadir.

Maaf sangat sebab tiada gambar utk di upload.

Doakan semoga mereka sekeluarga selamat dan sihat sejahtera.Moga-moga Thoriq (eh panggil Thoriq ke Ziyad?) membesar menjadi anak soleh.Ameen.

Muka Thoriq putih macam ayah dia,tapi bibir sebijik macam umi die ;).Yeay,lepas ni along ade kawan.

Sunday, 24 October 2010

Update

Alhamdulillah,hari ni pergi tumpang guna internet rumah orang :P.Lama sungguh xupdate.Rumah baru saya yang lama tu masih tak ada internet.Janji tinggal janji.Arab oh arab.Tapi melayu pun apa kurang nya ;) 2x5.Sape makan lada dia yang terasa pedas.

Kelas praktikal utk semua subjek dah bermula dan minggu lepas saya berjaya menyiapkan gigi wax hitam(oral morphology) saya dengan bantuan kak iba dan kak aina.Tq korang! :)

Saya dah berpindah ke 3R.Jadi sape2 nak kunci Darul Rahmah boleh mintak dengan saya selain dari housemates saya yang lain.

Mohon maaf utk semua,terutama buat keluarga :).Lama xupdate,internet takde.Semoga kita semua sentiasa dalam rahmat Allah.InsyaAllah.

Friday, 8 October 2010

Kita Hamba NYA

Percaturan Allah itu sangat sempurna.Kalau dilihat kembali sejarah kehidupan kita dari kecil hingga dewasa pasti ada terselit hikmahnya melalui ujian yang telah melanda.Semuanya mengajar kita erti kehidupan.InsyaAllah membentuk diri yang lebih baik.

Kita sebagai hamba Allah sentiasa layak diuji.Tapi kadang-kadang kita terlupa dengan hakikat seorang hamba.Dalam ketaatan kita kepada Allah kita mempersoalkan kewajaran ujian yang melanda.

'Aku berusaha yang terbaik tapi kenapa aku jugak yang tak lepas exam?'

'Aku cuba jadi kawan kau yang terbaik,aku sayang kau tapi kenapa kau sanggup khianati aku?'

Layakkah kita untuk mempersoalkan kembali sebegitu?Entah di mana keikhlasan kita selama ini.Ikhlas itu sentiasa menjadi musuh yang sangat sulit.Ikhlas itu seperti semut hitam,berjalan di atas batu hitam di malam yang pekat.Sukar untuk dilihat.Sukar untuk diperoleh.

Agar keikhlasan dapat dirasa,maka datanglah ujian-ujian dari Allah.Status kita sebagai hamba sentiasa melayakkan kita untuk diuji.Berjaya menghadapi ujian Allah meningkatkan darjat kita.InsyaAllah dari buruk kepada yang lebih baik.Namun hakikatnya tetap takkan berubah.Kita masih hamba kepada NYA.

Andai buruk sangka kepada Allah di sebalik musibah itu,maka sia-sia lah segalanya.

Muhasabah kembali.

Thank You ALLAH by Maher Zain

Lagu ini cukup bermakna.Hayati..

I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
Further and further away from you
Ooooo Allah, you brought me home
I thank You with every breath I take.
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.
I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that’s when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you.
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.
Allah, I wanna thank You
I wanna thank you for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope
O Allah, I wanna thank you
I wanna thank You for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank You for bringing me home
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

Malam yang hening,
2.30 a.m


Saturday, 2 October 2010

Allah itu adil

Mungkin atas muka bumi ini kitalah manusia yg paling hebat dan berlagak

Namun di akhirat kelak,tak mustahil kitalah manusia yang paling hina

Sama ada hari ini atau hari akhirat kelak,lambat mahu pun cepat

Aku percaya,

Allah pasti akan membalas setiap kejahatan kita pada orang lain

Allah pasti akan memberi ganjaran setiap kebaikan kita pada orang lain

Allah itu Maha Adil,Allah itu Maha Adil

Semoga kita adalah mereka yang mendapat rahmat Allah pada hari pembalasan kelak

Satu masa nanti Allah pasti akan tunjukkan pada kau,siapakah yang PALING BERHAK UNTUK BERLAGAK

Saat itu kau akan sedar..

ALLAH.Itulah jawapannya.

Janji Allah itu pasti :-)