Monday, 27 December 2010

LIFE-Love Islam For Eternity

LIFE gabungan



LIFE sesi 2-Mahasiswa


LIFE sesi ke 3-Mahasiswi

  1. Yuran pendaftaran bagi setiap peserta adalah sebanyak LE4 (untuk LIFE Gabungan).
  2. Makanan hanya disediakan semasa "LIFE" Gabungan kepada peserta yang berdaftar. Klik sini -->
    Syarat-syarat pertandingan dan Borang Penyertaan secara online
  3. PRINCESS HOUR adalah terbuka kepada semua mahasiswi Perubatan Cawangan Mansurah (tidak perlu yuran dan pendaftaran).

Ok,kengkawan.jom la join LIFE.Sedihnya xdapat nak join sepenuhnya sebab exam 1 Jan.Huhu.Tak leh masuk pertandingan kegemaran saya.hekhek.Takpela,saya tetap sokong program ni.Jom Jom Jom ;)

Friday, 24 December 2010

Sunnatullah,berdakwah itu memang susah.

Saturday, 18 December 2010

Bahasa hati

Aku ingin mencari bahasa yang paling indah di dunia untuk aku ciptakan satu puisi.
Mungkinkah aku bisa mengambil bahasa di langit?
Namun,adakalanya bahasa juga belum mampu untuk merungkai bicara hati ini.


***************************


Terima kasih Tuhan
Gembira masih dapat ku kecap
Sedih masih singgah dalam hidup ku
Luka pernah ku rasa
Bahagia sentiasa ada
Biar apa jua rasanya,bertuahnya aku merasa nikmat Mu
Beruntung aku diuji

Di saat bergelak ketawa
Pintu hati diketuk
Terjaga sebentar dari dunia
Namun ketawa itu lebih berbisa
Menghijab antara yang nyata dan ghaib
Persis si buta

Lemas dengan nikmat dunia
Rimas menepis godaan
Hati berteriak hebat
'Ini jihad ku,ini jihad ku'

Percaya,
Tuhan sedang mendengar pada ku
Tuhan sedang melihat pada ku...

Aku akan terus berharap
Biar bahasa hati ini terus kekal
Mengukir cinta antara aku dan Tuhan ku
demi bahagia di sana


-PUISI INI ANTARA MANUSIA DENGAN TUHAN,BUKAN MANUSIA DENGAN MANUSIA.KECEWA ANDAI ADA YANG TERSILAP FAHAM -__-


p/s:Semoga keluarga sihat2 saje di Malaysia juga buat adik di Morocco.Kak Ngah sedang merindui kalian semua.



Tuesday, 14 December 2010

GHURABA'




Islam itu bermula dalam keadaan asing (ghareeb) dan akan kembali asing sebagaimana permulaannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu (ghuraba’).”

Sunday, 12 December 2010

Di sini aku bermula....

Assalamualaikum~

Alhamdulillah,tadi telah selesai mesyuarat pertama Unit Pembangunan Insan(UPI).Banyak perancangan mahu pun cadangan,semoga Allah memudahkan segala gerak kerja.Kita merancang,tapi Allah jua lah sebaik-baik perancang.



'Siti dah kembali ke tempat asal tapi dibawah ketua yang baru',kata Kak Milah,penolong UPI sesi 08/09.Di dalam UPI inilah saya mula mengenali PCM.Setelah menjadi exco untuk sesi 09/10 kini saya kembali ke dalam UPI sesi 10/11 dengan harapan saya dapat memberikan yang lebih baik buat UPI dan semua.Terima kasih kepada yang memberikan saya peluang untuk berada di dalam persatuan ini.Terima kasih juga kepada 'insan' yang berpesan kepada saya jangan buat keputusan sebab orang lain.Orang kata,pengalaman mematangkan kita.Harap-harap itu lah yang berlaku kepada saya.

Tetiba rindu pada geng2 mesyuarat PSMB.12 kali mesyuarat,kalah meeting exco :P


'Meeting is a part of our tarbiyah'.


Selalu saya dengar orang tak suka bermesyuarat katanya sebab terlalu lama.Tapi adakah pernah kita fikir selama mana kita duduk bersila dalam mesyuarat itu apa yang kita dapat.Mustahil tiada langsung manfaat yang kita peroleh walau secebis.Kerana itu saya berpegang pada 'mesyuarat itu adalah sebahagian daripada pendidikan' buat kita.Jangan kata semua butir bicara mereka yang terlibat langsung tak bermakna.

Ingin saya petik kata-kata Kak didi semasa mesyuarat tadi,

Ada 3 masa bg pelajar seperti kita.
1.Masa utk belajar
2.Masa utk berhibur
3.Masa utk bekerja/bermasyarakat.
Jangan korbankan masa belajar utk bekerja sebaliknya korbankan lah masa hiburan kita.Berhibur itu perlu tapi jangan melebih-lebih.
*lebih kurang la ni*


Ini juga adalah medan untuk kita lebih kenal siapa diri kita dan siapa mereka yang bekerja bersama-sama kita.Selamat berkenalan dan bekerja kepada semua AJK UPI! (^__^)

P/S:
*Esok saya ada test Dental material.Doakan!
*Sayang nk lepas wartawan UPP,tapi saya tahu...inilah yang terbaik,InsyaAllah.Mintak maap Zaki dan Farah.huhu.
*Bagi sesiapa (ikhwah dan akhowat) yang berminat nak jadi AJK UPI boleh hubungi ketua dan penolong saya.




Saturday, 11 December 2010

Make me strong

I know I’m waiting
Waiting for something
Something to happen to me
But this waiting comes with
Trials and challenges
Nothing in life is free
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day I’ll be ok
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
Help me find my way
My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong
I know I’m waiting
Yearning for something
Something known only to me
This waiting comes with
Trials and challenges
Life is one mystery
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day you’ll forgive me
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
I beg for your mercy
My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

Words: Sami Yusuf
Music: Sami Yusuf
Produced by Sami Yusuf

KLIK DI SINI untuk dengar dan download

Lirik lagu ini sangat best~Menusuk ke hati.Moga-moga Allah sentiasa memberikan kita kekuatan.

Friday, 10 December 2010

(^_^)




Mencari ilham dengan ketenangan.Bukan kah alam ciptaan Allah itu ternyata mendekatkan kita kepada NYA.SubhanAllah.

*Teringin ke Europe suatu hari nanti untuk melihat tulip.Kredit utk Arfa.Gambar yg cantik~Nak buat taman bunga sendiri boleh x?huhu

Tuesday, 7 December 2010

Bayi kecil itu....


Bayi kecil itu bersendirian bersama insan yang asing dari sisinya
Lenanya seperti terganggu
Sekejap matanya dibuka
Sekejap dahinya berkerut-kerut
Mungkin dodoian yang dirasa tidak setenang seperti biasa
Mungkin suasana di sekeliling ini tidak senyaman kamarnya

Dia mungkin tidak memahami
Tapi inilah PENGORBANAN

'Ummi dan abi,semoga anak mu ini sentiasa menjadi penawar duka lara mu di saat dikau penat berjuang.Semoga kerinduan ini akan menguatkan lagi hati mu untuk terus bertahan'

Benarlah,bayi kecil itu sangat suci wajahnya
tiada langsung terpalit dosa
Bisa meruntun jiwa ini.


MOHAMMAD THORIQ ZIYAD :)
Semoga membesar dengan sihat dan menjadi pejuang di jalan Allah,meneruskan mata rantai perjuangan Rasulullah.Jangan nakal-nakal,kesian ummi dengan abi ;)

Ziyad sedang tidur,menunggu ummi abi nya pulang dari berjuang dan saya berjaya menghasilkan satu puisi yg entah pape.Ziyad menggugat jiwa acik ct.hikhik.Ziyad~cepat2 besar deh!~

Sunday, 5 December 2010

Hati dan semangat

Lakukan sesuatu dengan hati ataupun dengan semangat semata-mata berbeza impaknya.

Dengan hati,
pergantungan pada Allah adalah segala-galanya,
hasilnya pasti lebih indah,
saat berjuang pasti benar-benar akan dirindui.

'Titisan air mata nya bukti cintanya pada perjuangan'


Dengan semangat,
pudar semangatnya maka hilanglah usahanya,
mungkin hasilnya berjaya
namun adakah saat berjuang akan benar-benar dirindui.


Aku memerlukan kedua-duanya......


Thursday, 2 December 2010

Kembali


Ada jiwa yang sedang menangis,

Merindui Tuhan nya,

Ada jiwa yang sedang merintih,

Ingin merindui Tuhan nya,

Segenap sukma nya terasa kosong,

Di mana kalimah cinta Tuhan nya?

~ ~ ~ ~ ~ ~

Salji putih itu kini menjadi semakin hitam,

Kembali kan kesuciannya,

Kembali lah kepada Pencipta mu.


Katakanlah,'Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri!Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya.Sungguh,Dia lah Yang Maha Pengampun,Maha Penyayang'

AZ-ZUMAR:53