Friday, 15 April 2011

Cinta Di Rumah HASAN AL BANNA


Alhamdulillah,baru selesai menghabiskan buku ini.Sangat menarik,tak berat dan sesuai untuk kita semua :)



Buku ini mengisahkan tentang tokoh dakwah Islam moden yang tidak asing lagi dalam kalangan kita semua,Imam Hasan al Banna semasa di rumahnya.Buku ini sebenarnya lebih menceritakan peranan seorang AYAH dalam mendidik anaknya.Sesuai sangat lah untuk para ikhwah sekalian,tak lupa juga akhawat pun sama ;)

Cinta yang diberikan kepada keluarganya sangat mendalam walaupun Hasan al Banna sentiasa sibuk dalam gerak kerja dakwahnya.Hasan al Banna memberikan contoh teladan yang sangat baik buat anak-anaknya.Tiada suara keras di dalam rumah mereka malah kesalahan anak nya kadang2 dibiarkan saja.Seni menangani kesalahan harus dimiliki ibu bapa agar kesalahan boleh berubah menjadi sesuatu yang positif.

Setiap anak Al Banna, disediakan catatan masing-masing dalam sebuah map. Di dalam map itu Imam Al Banna menuliskan sendiri keterangan detail tentang sejarah dan tanggal kelahiran, nombor kelahiran, pola pengaturan makanan, surat keterangan doktor, keterangan atau catatan tentang kondisi sakit secara detail, ijazah, catatan  prestasi di sekolah, dan yang lainnya.

Hasan al Banna dan isteri juga merupakan pasangan yang romantik dan harmoni.Keadaan ini memberikan pengaruh yang hebat terhadap anak2 mereka kerana ibu bapa adalah model hidup yang terbaik di kala mereka dewasa kelak.Anak-anak beliau kini semua nya telah menjadi orang yang berjaya dan berguna walaupun mereka kehilangan ayahanda tercinta saat semuanya masih kecil.

Penulis mengingatkan para pembaca bahawa Cinta di Rumah Hassan Al Banna adalah bukan sebuah buku yang mengandungi kaedah yang paling ideal dalam mendidik anak kerana contoh yang paling ideal itu ialah Rasulullah saw. Tetapi walaupun begitu, buku ini mungkin boleh menjadi pencetus inspirasi seorang ayah dalam memimpin keluarganya!

Nota 1:Dah dah,habiskan buku medik pula.hiyakkkk!

0 Kata-kata hikmah: