Tuesday, 12 April 2011

Kamu tentukan


Ada satu perasaan yang sedang memaksa saya untuk memberitahu 'sesuatu' di dalam hati ini.Tapi mana mungkin saya luahkan melalui pena walaupun saya tahu penulisan sentiasa menjadi terapi yang baik bagi saya.Mungkin nanti akan ada hati-hati yang terusik.Selagi boleh bersabar,lebih baik saya berdiam diri.Manusia sering 'buta' dengan peluang yang ada.Peluang untuk berubah.Peluang sebelum sesuatu yang biasa menjadi sesuatu yang tak biasa.Sangat sulit kehidupan andai kamu tidak bijak mentafsir orang di sekeliling kamu.


****************
Kata sahabat saya,setiap orang dibesarkan dengan cara yang berbeza maka tahap 'sensitif' setiap orang juga berlainan.Contoh paling mudah-Kelihatan seorang pengemis sedang menyelongkar sampah-sarap,mencari makanan mungkin? tanpa mempedulikan manusia yang lalu lalang.Dalam kalangan manusia yang melihat kejadian tersebut,saya sangat pasti tak semua akan merasa kesian atau pun merasa bersyukur.Kenapa sedemikian?Sebab didikan dan kehidupan kita sejak kecil yang membentuk jiwa kita di masa hadapan.



Ada benarnya,didikan dari kecil bukan lah penentu segalanya.Ada yang baik kehidupannya,keluarganya,segala-galanya cukup sempurna tapi dewasanya rosak.Ada orang yang masa kecilnya perangai memang buruk gara-gara didikan yang tidak sempurna namun dewasanya berubah menjadinya manusia yang baik.People change and life,its about creating yourself.Apabila usia makin menginjak,fikiran bertambah matang, kita seharusnya faham saat itu kita sendiri lah yang membentuk diri kita.


Its about creating youself!Peribadi tak dilahirkan bersama kita tapi ianya perlu dibentuk.Masa muda adalah masa yang terbaik.Melentur buluh biarlah dari rebungnya.Saya tahu entry saya sangat kucar-kacir sebab memang saya tengah berserabut.


Hey people,please understand me =.=.Bila diam tak bererti setuju.Bagi saya bila diam tandanya-marah,sakit hati,sedih.Tapi kalau diam masa orang masuk meminang itu lain cerita ek *nanti korang salah faham,haha*



Sahabat,saya sayang kamu.Tapi kadang-kadang kamu buat sesuatu yang saya tak suka.Kamu kena ingat,setiap manusia berbeza kesukaannya,perangainya,moodnya.Ada benda kamu rasa ok,tapi bagi saya tidak.Ada benda kamu rasa tak ok,tapi bagi saya ok.
Kita saling melengkapi dan kita patut saling memahami
Kita patut saling memahami
Cubalah untuk mengenali dan menyelami jiwa sahabat-sahabat mu.Selam dalam2 sampai lemas pun tak apa! :=$

Nota 1:Kadang-kadang perasaan boleh diluahkan melalui penulisan,bukannya percakapan :( I choose to write,not to talk.Tapi satu hari nanti mungkin saya harus dan perlu juga untuk memberitahu dengan mulut ini.....



1 Kata-kata hikmah:

chenurulhusna said...

blog baru tu:)slmt kenal awk3x:P