Friday, 22 July 2011

Rasa

Ada kala perjalanan kita tidak sama dengan orang lain. Mungkin yang membezakan perjalanan kita dengan mereka hanyalah jarak masa.Teruskan melangkah walaupun kadang kala terasa berat.



'Kesemua suhuf Musa adalah pengajaran;

Aku hairan melihat orang yang yakin terhadap kematian,kemudian beliau masih bergembira.

Aku hairan melihat orang yang yakin terhadap neraka,kemudian beliau masih ketawa.

Aku hairan melihat orang yang yakin terhadap kadar ketentuan Allah,kemudian beliau masih kecewa.

Aku hairan melihat orang yang melihat bagaimana dunia memutar-belitkan penghuninya,kemudian beliau masih tenang terhadap dunia.

Aku hairan melihat orang yang yakin terhadap wujudnya hari hisab,kemudian beliau masih tidak beramal' 

(hadis riwayat Ibn.Hibban)


Sehingga hari ini saya sentiasa mengingati pesanan ayah saya

'Setiap musibah yang berlaku adalah kerana kesalahan kita sendiri'.Allah sedang memberi peluang pada kita.Bersangka baiklah pada Allah.Maka,masih ada yang perlu diperbetulkan.


Dah lama rasanya saya tak 'memberi' sesuatu yang bermanfaat kepada pembaca blog ini.Hmmm dan saat ini pun seperti kaku tangan saya untuk menaip.

Doakan saya terus kuat!

Nota 1:Berpura-pura tabah dan kuat boleh merisaukan orang lain tapi hakikatnya lebih cepat menenangkan kita.

Wednesday, 6 July 2011

Tersorok

Kita selalu nampak salah orang lain,tapi salah sendiri tak sedar.Sebab itu ada orang kata,kawan adalah penting.


Yang salah ditegur
diberitahu
dinasihati


Tapi kadang-kadang
ada kawan yang tak dapat menegur kawan nya sendiri
Tak sanggup?takut kawan marah?bergaduh?tak berani?
Golongan ini termasuklah saya yang sedap menaip


Kerana itu saya sentiasa berharap 


Kawan...
fahami penulisan ku
fahami isi tersirat ku
fahami ekspresi wajah ku
fahami renungan mata ku


Many hearts...


Having so many hearts to look after is not that easy.

Friday, 1 July 2011

Sebulan lagi?


Tinggal sebulan lagi nak puasa.Terlalu cepat masa berlalu.Teringat satu kenangan semasa bulan puasa zaman kecil-kecil dulu.Eh kecil lagi ke masa tu,rasanya dah besar.hihi.

Seperti biasa bulan puasa,menonton televisyen adalah dilarang sama sekali di rumah kami.Kalau nak tengok sangat pun boleh tengok cerita jejak rasul/al-kuliyyah dan cerita yang sewaktu dengan nya.Nak tengok kartun pun macam tak berapa boleh.Bagi peluang kepada si kecil je.

Ayah biasa nya tidur waktu petang,sebelum asar.Haa,masa tu lah kami curi2 bukak tv.Sekali kantoi!Tak sempat tutup tv masa ayah naik.Masa tu ayah tanya.

'Ni lagi takut kat ayah ke kat Allah?'

DUSH! atas muka sebijik. =.=

Itu sahaja.Bye2.Assalamualaikum.Lately rasa macam 'beku' je penulisan.haih~

Jangan asyik tengok tv lah!Pergi baca buku :p