Friday, 22 July 2011

Rasa

Ada kala perjalanan kita tidak sama dengan orang lain. Mungkin yang membezakan perjalanan kita dengan mereka hanyalah jarak masa.Teruskan melangkah walaupun kadang kala terasa berat.



'Kesemua suhuf Musa adalah pengajaran;

Aku hairan melihat orang yang yakin terhadap kematian,kemudian beliau masih bergembira.

Aku hairan melihat orang yang yakin terhadap neraka,kemudian beliau masih ketawa.

Aku hairan melihat orang yang yakin terhadap kadar ketentuan Allah,kemudian beliau masih kecewa.

Aku hairan melihat orang yang melihat bagaimana dunia memutar-belitkan penghuninya,kemudian beliau masih tenang terhadap dunia.

Aku hairan melihat orang yang yakin terhadap wujudnya hari hisab,kemudian beliau masih tidak beramal' 

(hadis riwayat Ibn.Hibban)


Sehingga hari ini saya sentiasa mengingati pesanan ayah saya

'Setiap musibah yang berlaku adalah kerana kesalahan kita sendiri'.Allah sedang memberi peluang pada kita.Bersangka baiklah pada Allah.Maka,masih ada yang perlu diperbetulkan.


Dah lama rasanya saya tak 'memberi' sesuatu yang bermanfaat kepada pembaca blog ini.Hmmm dan saat ini pun seperti kaku tangan saya untuk menaip.

Doakan saya terus kuat!

Nota 1:Berpura-pura tabah dan kuat boleh merisaukan orang lain tapi hakikatnya lebih cepat menenangkan kita.

2 Kata-kata hikmah:

AbuHumairah said...

Wahai Tuhan yg membolak-balikkan hati, tetapkan hati kami dalam agama kami dan dalam ketaatan kpd-Mu. amin

Baihaqi said...

isbiri ya ukhti.isbiri, Fainna al-hikmata laki.. :)