Monday, 29 August 2011

Bertemu kah lagi?

Sepurnama berlalu

Masih diri mu yang dulu atau yang baru?





Setelah 3 kali menyambut hari raya di perantauan,kini saya pulang :)


Selamat hari raya kepada semua yang mengenali saya terutamanya orang2 Mansurah.Mereka yang terlalu banyak memberikan saya kenangan manis.Sentiasa bersama saya susah dan senang.


Taqabbalallahu Minna Wa minkum



Thursday, 18 August 2011

Untuk mereka

Assalamualaikum w.b.t.Kepada rakan2 seperjuangan mentor sekalian,saya ingin meminta maaf kepad semua sekiranya sepanjang kita kenal dan bekerja bersama ada salah silap yg saya lakukan secara sengaja mahupun tak sengaja.

Pesanan saya kepada akhawat sekalian,
Jaga lah diri kamu kerana wanita adalah permata yg sangat berharga.Malam2 kalau takde keje tak payah la keluar.Kalau ada keje,tolong lah gunakan musyrif.Tunjukkan contoh yg baik utk junior2 kita :D

Pesanan saya kepada ikhwah sekalian,
Kalau org mintak jadi musyrif rajin2 lah menyudikan diri dan paling penting rajinlah ke masjid!Lagi2 solat subuh.Ada org pernah berpesan,orang lelaki ada komitmen untuk ke masjid/surau,wanita jangan pilih lelaki yang 'takut' kepada masjid :)

Pesanan saya kepada semua,
Semoga terus thabat bekerja utk Islam!

Saya pun manusia yg lemah,marilah sama2 kita menjadi lebih baik.InsyaAllah.
Semoga kita berjaya dunia dan akhirat.Ada rezeki,umur yg panjang kita bertemu lagi.

Mungkin kita bukan lah manusia yg paling berjaya,paling bijak di dunia.Tapi sama2 lah kita cuba menjadi manusia yg memberi manfaat kepada org lain.Kalau tiada jasa yg kita mampu berikan,cukuplah jangan menyusahkan org lain.Biar keberadaan kita di muka bumi Allah ini dirasai kegembiraan nya bukan nya di maki kerana jahatnya akhlak.
Goodbyefornow


PERUBATAN CAWANGAN MANSURAH [Team Medical Daie] :)

Tuesday, 16 August 2011

18/8



Saya seberang sini,awak seberang sana.Kalau nak jumpa kena naik kapal terbang! :D

Setiap yang dikenali
Ada sikapnya yang tersendiri,ada cerita yang terkisah
Biar manis mahupun pahit
Pasti akan dikenang.

Saya juga mempunyai sikap saya sendiri
Sikap yang kadang2 kawan A boleh terima tapi kawan B tak suka
Untuk itu,
Kawan-kawan!Maafkan saya ye!Doakan saya sentiasa akan menjadi lebih baik.
Kalau saya ada hutang tolong lah tuntut.Ok?:-) 

P/s:Saya kasar?




Wednesday, 10 August 2011

Ini jawapan ku

Di satu sudut,terdengar kata-kata,'Benarkah keputusan yang aku putuskan?'.Mengenangkan apa yang bakal ditinggalkan kadang-kadang aku jadi tak keruan.Bersedih sendirian.


Dari satu sudut yang lain aku terbayang-bayang akan wajah-wajah yang cukup merindui ku di sana.Wajah-wajah yang seakan mengerti kepahitan yang aku lalui walaupun jarak  yang memisahkan cukup jauh.


Sudah penat aku mendengar persoalan,'kenapa keputusan ini yang diambil?' sehinggakan aku membiarkan saja persoalan itu tanpa jawapan.Ada masa aku penat untuk bercerita.Mesej yang dihantar berjela-jela aku biarkan.Pujuk nasihat yang diberikan aku dengar dengan hati yang kosong.Andai aku membalas,faham kah mereka pada cerita ku?

Orang kata,'tengok dia tu..tak pernah berputus asa,walau dah banyak benda yang jadi tapi dia tetap teruskan'.Siapa kata aku berputus asa?Siapa kata aku tak tengok dia?Hmmm..kondisi aku dan dia berbeza maka jangan samakan kami.Ini keputusan yang aku ambil,biar berjuta risiko yang mendatang sekali pun aku tak kan pernah menyesal kerana aturan Allah itu sesungguhnya sempurna.

Mak pernah berpesan,jika sesuatu keputusan sudah diambil maka jangan menyesal!Biar pun kemudian nya hanya keburukan yang menjengah.



Mengenangkan masa yang berbaki,melihatkan air mata teman-teman,menerima betapa dalam nya kasih mereka terasa sungguh berat hati ini.Tapi apa kan daya,di sana lebih memerlukan aku dan aku juga sudah penat menjadi 'kambing hitam' :-)


Kalau masih ada yang bertanya kenapa.Ini jawapan ku.


'Sekurang-kurang nya selepas ini kalau mereka rasa susah hati,penat dan rindu ..aku berada di sisi mereka.Mereka bekerja sendiri,menggunakan tulang empat kerat demi aku.Kalau semakin lama di sini,aku sendiri tidak tahu bila masanya aku akan menjadi yang terbaik untuk mereka kerana apabila aku 'diambil' kelak semuanya sudah tak kan sama kerana selepas dimiliki,yang memiliki aku lah yang pertama.'





Jangan pertikaikan jawapan aku.Kerana aku bukan kamu.Kerana kita berbeza.Kerana kamu tak tahu apa di dalam hati ini.


'Mungkin aku bukan orang yang PALING BERJAYA dalam pelajaran, tapi aku punya cita-cita terhadap mak dan ayah ku'.Aku hanya mengharapkan doa dan sokongan dari kalian :)

Sunday, 7 August 2011

Wanita

Pagi tadi saya baca satu akhbar.Seorang artis wanita dikaitkan dengan kontroversi gambar yang kurang senonoh.


Sedih.Kerana wanita sentiasa di eksploitasi.


Sedih.Kerana wanita itu sendiri tidak menjaga maruahnya


'Wanita hiasan dunia,seindah hiasan adalah wanita solehah'


Astaghfirullah :(

Friday, 5 August 2011

Kembara hidup


3 tahun lepas,

Keseronokan belajar di sekolah setelah bercuti beberapa bulan selepas SPM tak dapat saya luahkan dalam kata-kata yang jelas mahupun berselindung.Hampir sebulan berada di sekolah baru,menjadi pelajar tingkatan 6 bawah dalam bidang sains.Terasa jiwa sudah tidak dapat menerima.Tambahan pelajar-pelajar satu kelas dengan saya tidak begitu mesra.Lantas saya mengambil keputusan menukar bidang sastera.Segala urusan saya selesaikan di JPN.Masih berbaki satu 'seat' dan alhamdulillah akhirnya terpilih dan saya bertukar ke sekolah baru dalam bidang sastera.

walaupun belajar dalam tempoh yang singkat di kedua-dua buah sekolah tapi saya dapat melihat sesuatu perbezaan dalam kalangan pelajar-pelajarnya.

Sekolah pertama,dalam bidang sains.Sekolah terkawal.Kebanyakan pelajar-pelajar yang bijak.Kali pertama menjejakkan kaki saya berasa sangat janggal.Kebanyakan nya tidak peramah.Masing-masing lebih kepada bergeng.

Sekolah kedua,dalam bidang sastera.Sekolah harian biasa yang popular dengan masalah disiplin dan pelajar-pelajar yang biasa-biasa saja.Namun kali pertama berada di sini sudah cukup membuatkan saya gembira.Disambut oleh guru dengan ramah mesra dan kebanyakan pelajar-pelajar nya suka melayan saya walaupun masih budak baru.

Entah kenapa,tapi saya merasakan bahawa orang yang bijak-bijak ini mempunyai satu sikap yang ego dan mungkin juga berbangga diri.Tak semua.Itu saya setuju.Entah..mungkin hanya saya yang berfikiran sedemikian dan berburuk sangka.

2 minggu berada di sekolah kedua.Sudah ada kawan baik (Ika) dan saya gembira.Di tengah-tengah cerita ini keluarlah satu cerita baru.

'Nak pergi Mesir tak?'

Ketika ini saya masih seorang budak yang mentah.Tidak pandai  membuat keputusan untuk diri sendiri.Dipujuk dan berfikir,akhirnya terbang lah saya ke sini.Mesir,bumi barakah.Bumi para anbia.Bumi yang penuh dengan ilmu.Ada tujuannya kenapa ayah mahu saya ke sini tapi......hmmm.

2008,Istad Gamaah

2009,Syaima'

2010,Kuliah Tibb

2011,Dumyat



Nota 1:Bersambung mungkin?