Friday, 5 August 2011

Kembara hidup


3 tahun lepas,

Keseronokan belajar di sekolah setelah bercuti beberapa bulan selepas SPM tak dapat saya luahkan dalam kata-kata yang jelas mahupun berselindung.Hampir sebulan berada di sekolah baru,menjadi pelajar tingkatan 6 bawah dalam bidang sains.Terasa jiwa sudah tidak dapat menerima.Tambahan pelajar-pelajar satu kelas dengan saya tidak begitu mesra.Lantas saya mengambil keputusan menukar bidang sastera.Segala urusan saya selesaikan di JPN.Masih berbaki satu 'seat' dan alhamdulillah akhirnya terpilih dan saya bertukar ke sekolah baru dalam bidang sastera.

walaupun belajar dalam tempoh yang singkat di kedua-dua buah sekolah tapi saya dapat melihat sesuatu perbezaan dalam kalangan pelajar-pelajarnya.

Sekolah pertama,dalam bidang sains.Sekolah terkawal.Kebanyakan pelajar-pelajar yang bijak.Kali pertama menjejakkan kaki saya berasa sangat janggal.Kebanyakan nya tidak peramah.Masing-masing lebih kepada bergeng.

Sekolah kedua,dalam bidang sastera.Sekolah harian biasa yang popular dengan masalah disiplin dan pelajar-pelajar yang biasa-biasa saja.Namun kali pertama berada di sini sudah cukup membuatkan saya gembira.Disambut oleh guru dengan ramah mesra dan kebanyakan pelajar-pelajar nya suka melayan saya walaupun masih budak baru.

Entah kenapa,tapi saya merasakan bahawa orang yang bijak-bijak ini mempunyai satu sikap yang ego dan mungkin juga berbangga diri.Tak semua.Itu saya setuju.Entah..mungkin hanya saya yang berfikiran sedemikian dan berburuk sangka.

2 minggu berada di sekolah kedua.Sudah ada kawan baik (Ika) dan saya gembira.Di tengah-tengah cerita ini keluarlah satu cerita baru.

'Nak pergi Mesir tak?'

Ketika ini saya masih seorang budak yang mentah.Tidak pandai  membuat keputusan untuk diri sendiri.Dipujuk dan berfikir,akhirnya terbang lah saya ke sini.Mesir,bumi barakah.Bumi para anbia.Bumi yang penuh dengan ilmu.Ada tujuannya kenapa ayah mahu saya ke sini tapi......hmmm.

2008,Istad Gamaah

2009,Syaima'

2010,Kuliah Tibb

2011,Dumyat



Nota 1:Bersambung mungkin?

1 Kata-kata hikmah:

Nur'Ain Illiyana said...

salam.siti..takdir menemukan kita disini. moga suatu hari nanti, takdir pertemuan ini akan berulang kembali.