Saturday, 22 October 2011

Harga yang perlu dibayar

Pagi-pagi lagi saya sudah melakukan kesilapan semasa memasak breakfast.Permulaan yang baik di waktu pagi sangat lah penting kan?Supaya nanti tak adalah rasa mood swing.Apabila mood swing maka datanglah pelbagai cerita-cerita sedih bernyanyi-nyanyi di minda saya.Tempoh hari, 'budak suka buat lawak dalam meeting' [awak!=D] minta saya update blog tentang apa yang saya lalui selepas balik Msia.Mood nak menulis harus dicari baru best.Jadi bersesuaian dengan mood yang tak berapa sihat,marilah kita mengupdate blog~


Sudah 2 bulan 5 hari saya berada di Msia.Sebelum pulang,saya tahu dan sudah berfikir 'ada harga kepahitan yang perlu saya bayar dengan keputusan yang telah saya ambil'.Walaupun rasanya seperti bersedia untuk menerima apa sahaja lemparan kata-kata,tapi saya tetap tak maklumkan kepada ramai teman tentang kepulangan saya.Saya khuatir,persoalan yang terlalu banyak mungkin boleh membuatkan saya jadi seorang manusia yang lain.


Namun begitu,saya terpaksa akui sedikit sebanyak keputusan saya untuk tidak pulang ke Mesir mempengaruhi sikap saya.Saya dapat merasakan,saya kini menjadi seorang budak yang semakin sensitif dan pendiam.Ramai yang mengetahui cerita saya akan berkata,


'eh ruginya balik macam tu je'


Setiap kali mendengarnya,saya hanya mampu tersenyum dan buat-buat muka biasa,cuba untuk cover 'goresan' yang dilukis supaya tak terlihat di mata orang.


Ada juga yang cerdik pandai,mengatakan saya pulang kerana teringat boyfriend.Ini adalah alasan yang paling tak boleh terima.Cukup sedih.Cukup kecewa.Tak kenal maka tak cinta.Tak sepatutnya seseorang yang tak pernah bersama saya,makan bersama,tidur bersama,duduk bersama, berkata sedemikian.


Minggu lepas saya ke hospital dengan kereta sewa.Di dalam teksi tersebut terjadi lah perbualan ini.


Pak cik:Belajar lagi ke?
Saya:Haah,belajar lagi.
Pak cik:Belajar kat mana?
Saya:Belajar sekolah swasta,adabi
Pak cik:Oh yeke..nampak macam budak dah masuk kolej.Kamu bercinta banyak sangat ke sampai tak boleh masuk sekolah kerajaan?
Saya: [tergelak kecil bercampur sedih]

Saya tak salahkan pak cik tersebut sebab memang dia tak tahu apa yang berlaku tapi begitulah harga yang perlu saya bayar.Saya kemudiannya menceritakan kisah saya pada pak cik tersebut.


Biarpun pahit,saya sedar pengalaman saya sangat berharga.Biarlah apa orang nak kata,biarlah apa saya rasa sekalipun,semuanya tetap berharga kerana perancangan Allah itu sangat sulit dan indah.


Saya mesti kuat!Itu yang paling penting.


Akal bertanya kepada hati, "kenapa kamu bersedih, wahai hati?" Hati mendongak kepada awan dan berkata, "Aku impikan sang angin untuk terus menyejukkanku. tapi, sang awan menolak angin jauh dariku. Aku hanya berharap sang awan tidak membasahkan hujan ke atasku". Akal bertanya lagi kepada hati, "kenapa kamu masih bersedih, wahai hati?" Hati mendongak kepada bulan dan berkata, "Aku impikan sang bulan untuk terus menyinarkan hidupku. tapi, tiap kali tiba masanya sang matahari menutupi bulan dariku. Kepanasan sang matahari menjadi ganti".Akal tersenyum lalu berkata, "jangan bersedih wahai hati, apabila awan melintasi, angin pasti datang lagi. Kepanasan akan pergi, bulan akan kembali di malam hari. Kamu hanya perlu menanti." 
[Tengah syok update blog tiba-tiba dapat kata2 ini.Terima kasih!:)]


Saat ini saya merasakan seperti terlalu banyak kelemahan dalam diri saya sehinggakan saya tidak tahu apa kelebihan yang saya miliki.[Bunyinya macam orang tengah mereng huhu].Tak apalah,saya tahu....saya perlukan masa!Saya perlukan masa untuk mencari kembali semangat dan kekuatan saya.Pedulikan orang yang tak tahu =)


Doakan saya kuat seperti kamu semua!






Fatimah,sila bertabah! (^__^) Bday tahun depan nak hadiah nama salji lagi boleh tak? =p

1 Kata-kata hikmah:

Anonymous said...

salam,
kak siti. ya Allah hari ni baru Allah takdirkan kita berjalan merayap2x di blog ni.hehe. lately, agak cuba utk kurangkan dose main laptop. since. sgt la hectic hidup tahun ni.

lagi 2 hari kita exam essay final.
doakan k :)

p/s: when i read this post. there's something yg buat kita ckp dlm hati "i feel the same". mungkin situasi nye berbeza namun perasaan tu hampir sama, heh

be strong k,
Mungkin tak kan ada yg akan paham but then
DIA selalu ada

moga Allah selalu memberkatimu <3

happy birthday! sorry tak bagi hadiah.hehe

moga cepat kahwin! :p


yours truly,

sabrina ij